Hvordan vet du hvilke personlige kvaliteter som faktisk trengs for å lykkes i en stilling?

Før du starter jakten på rett person har du sannsynligvis tenkt deg grundig om, kanskje sågar formulert en stillingsbeskrivelse. Du vet hva du vil ha ut av stillingen, men hva krever den egentlig av personen? Hvilke kvaliteter trengs for akkurat denne jobben og i dette miljøet? Det er ingen smal sak å gå fra hensikten med en stilling til hvilke egenskaper som i praksis trengs for å lykkes i den.
Belbin fokuserer på adferd. Det er derfor utviklet et presist og forskningsbasert sett av begreper for å kunne identifisere folks adferd. De bruker vi til å kartlegge en persons faktiske adferd (Belbin Rolleprofil), men vi kan også bruke begrepene til å identifisere ønsket adferd. Da brukes en Belbin Stillingsprofil.
Noe av utfordringen når vi diskuterer krav er at vi ofte har ulik forståelse av begrepene og vi vektlegger ulike sider av virkeligheten. Det som ser viktig ut for deg som leder, er det like viktig for de som skal jobbe sammen med vedkommende? For eksempel de som er avhengig av personen i stillingen for å få gjort sin jobb, de som skal gi eller få informasjon eller skape nye ting i samspill – hva tenker de?
Ved å bruke en Belbin Stillingsprofil kan du be nøkkelpersoner rundt stillingen om å angi sine forventninger til kvaliteter og adferd. Dette, sammen med dine egne krav, gir kanskje en mer nyansert og ikke minst en mer konkret beskrivelse som du kan jakte på.

> Tilbake til Ressurser