Hvordan lykkes i ny jobb? 8 tips som vil hjelpe deg godt på vei

Gratulerer, du har fått jobben, nå begynner utfordringen. Hvordan skal du håndtere stort og smått for å lykkes? Hvordan skal du få vist fram og tatt i bruk din kompetanse og beste egenskaper? Under intervjuet lykkes du med å gi et godt bilde av deg selv, nå skal du levere i praksis. Du er kanskje blant dem som bruker litt tid på å bli godt kjent med andre? Denne gangen har du ikke all verdens tid på deg. For å kunne gjøre en god jobb og vise at du faktisk var den rette kandidaten, må du forstå virksomheten og skape deg din rolle. Det får du ikke til uten en god relasjon til de du skal jobbe sammen med.
Det høres jo greit ut, men er ikke nødvendigvis like enkelt i praksis. De første månedene i en ny jobb preges først og fremst av en kontinuerlig kamp mot usikkerhet og misforståelser. Det hjelper å kunne faget og å ha den praktiske erfaringen og de ferdighetene som stillingen krever, men det er sjelden det er der slaget står. Verden er full av fagsterke mennesker som sliter på jobben og ikke får den karrieren kompetansen skulle tilsi. Det handler om adferd og kommunikasjon og hvordan andre ser deg. Det handler om de relasjonene du bygger. Det er særlig to ting du må ha oppmerksomhet på. Det første er dine egne styrker, det andre er å jobbe med forventninger.
Begge deler kan du lettere få til om du ser på den første perioden som en fortsettelse av intervjuet. Intervjuet handlet kort om å bli kjent, presentere hva du har å gå på med og få vite hva arbeidsgiver trenger. Husk at de fleste du nå møter slett ikke var med på intervjuet. Ikke har de hørt deg snakke om deg selv og de har garantert ikke hørt mye fra sjefen som kjørte intervjuet. De har da heller ikke fått sagt noe om hvilke tanker de har.
Hold fast i noen mentale kjøreregler for deg selv og det kommer til å gå lettere:

  • Det er normalt å være usikker, men til forskjell fra selve intervjuet; du har fått jobben så noen tror på deg – rett ryggen du er god nok, din historie holder
  • Hold fast ved og fortsett å finslipe din måte å snakke om egne styrker på. Du skal fortelle, hinte og nevne dette ofte de første uker og måneder. Det er din måte å skape de forventningene til deg som du er best på å innfri. Med en Belbin rolleprofil i lomma er det lettere å bli god til dette. Annonser deg selv, ingen gjør det for deg.
  • De første dagene blir det ofte mye faktisk og praktisk informasjon. Det er lett å drukne, bruk enhver anledning til å pense samtaler over på forventninger til deg og stillingen. Ofte er det enkle det beste, spør direkte: Hva forventer du/dere av meg?
  • Når informasjonsflommen er på sitt verste, prøv å skape rom for ett skritt tilbake og konsentrer tankene om: Hvorfor BLE du ansatt. Hvorfor ble DU ansatt. Hva var det som skulle fikses? Det hjelper deg å skille viktig fra uviktig og øker sjansen for at du får noen tidlige blinkskudd og forsterker de riktige forventningene.
  • Should you stand out or fit in? Ikke prøv å skape deg en rolle du ikke kan fylle over tid, gjør derfor det som følger naturlig av dine styrker og egenskaper.
  • Ofte møter du mange nye den første perioden, men gjerne så flyktig at verdien er begrenset. Ikke nøl med å slå frempå med «Kan jeg stikke innom deg/ringe deg», men sørg også for at du gjør det
  • Hvis ingen fadder finnes, se om du kan finne en selv.
  • Ikke glem at det er mye bedriftskultur å plukke opp i bedriftsidrett, uformelle møtepunkter og lønningspils. Bli med.

Lykke til!

> Tilbake til Ressurser