Kavli spiller hverandre gode

Kavlis verdier står svært sentralt i deres daglige innsats med å løse oppgaver i felleskap. For selskapet er det derfor viktig å ha dyktige ansatte som samtidig er åpne for å utvikle seg i organisasjonen. Med særlig fokus på teamutvikling, har Belbin blitt et viktig verktøy for Kavli.

Kavli er et internasjonalt selskap som produserer og selger mat og drikke. For nordmenn er de nok mest kjent for tubeosten og Q-meieriene. men Kavli er så mye mer enn det. På verdensbasis har Kavli 850 ansatte, hvorav ca. 450 i Norge.
Bilde av Q melk

Samhandling i fokus

Kavli arbeider for å tiltrekke seg og ansette riktige personer, og utvikle og beholde dem over tid. – Gode ledere i Kavli kjennetegnes ved at de er ambisiøse, langsiktige, forbedringsorienterte og samhandlende, forteller Kari Mette Gausdal Solheim, HR-rådgiver i Kavli.

Samhandling er nettopp en av selskapets uttalte verdier og teamutvikling er derfor høyt prioritert. – Vi bruker teamutviklingsverktøyet Belbin i arbeidet med å sette sammen vellykkede team, få samspillet til å gli, avklare forventninger og få folk til å spille hverandre gode, forteller Gausdal Solheim.
Bilde av Gausdal Solheim

Troverdig med 360 graders kartlegging

Belbin blir aktivt brukt til å kartlegge teamroller og sette sammen gode prosjektgrupper. Det er også en viktig del av en intern LEAN-skole. – Det er alltid spennende og nyttig for de ansatte å ta en Belbin-test, og få en oversikt over styrker og svakheter både som enkeltindivid og i team, forteller Gausdal Solheim.

Hun påpeker at 360 graders kartleggingen med observatører er viktig for å gjøre kartleggingen mest mulig troverdig. Da kan de i etterkant bruke resultatene til å sette sammen team som utfyller hverandre.

Enkelt verktøy og effektiv support

– For oss har Belbin utviklet seg til å bli et enkelt og brukervennlig verktøy for hele organisasjonen, og vi er godt fornøyde med hvor raskt på ballen support er hvis vi trenger bistand, sier Gausdal Solheim.
Kavli vil utvide bruken av Belbin i år. – Vi er helt sikre på at Belbin bidrar til enda bedre samhandling hos Kavli og at de ansatte utvikles i riktig retning, mener en fornøyde HR-rådgiver.

> Tilbake til Ressurser