Hjelp, vi har fått ny sjef

Det meste går greit når du vet hva du har å forholde deg til. Med ny sjef snus mye på hodet. Den nye sjefen har sine utfordringer, med det har medarbeiderne også.
Du må lære deg å forstå form og fasong. Hvordan tenker og arbeider han, hva er hun opptatt av og god til, hvor er fokus og oppmerksomhet? Hvordan vil hun fylle rollen, bruke tiden og bygge kontakt? Har han humor? Er han interessert i det du gjør og hvorfor? Beslutninger stopper opp og ting settes på vent.

Bilde av tommel opp
I noen miljøer er det nå tid for dressur. Den nye sjefen skal bringes inn i folden og formes slik at han/hun skjønner hva det handler om hos oss. I andre miljøer er tiden inne for å gå stille i dørene til vi vet skal slags person dette er og hvorfor hun fikk jobben, eller kanskje det er tid for å gå så mye som mulig i døra for å få vist frem egne fortreffeligheter.

Det er mange strategier og alle er ikke like produktive. Sjefsbytter koster ofte mye mer enn vi ser. Tenk om det kunne blitt gjort mer ryddig og effektivt?
Medarbeiderne har sitt, men det har også den nye lederen. Har du sett: «Hjelp, jeg har blitt teamleder»?
Med Belbins metodikk kan slike prosesser skje hurtigere og på trygg grunn. Metoden gjør det:
• Enklere og raskere få et bilde av folks styrker og svakheter og hvordan de faktisk går løs på oppgaver og forholder seg til folk.
• Lettere å bygge et språk og felles forståelse av den enkeltes og enhetens samlede kvaliteter.

Oppstarten akselereres betydelig.

> Tilbake til Ressurser